هواپیمایی کیش ایر یکی از ایرلاینهای خصوصی ایران و شرکتهای تابعه سازمان منطقه آزاد کیش است که با هدف توسعه فعالیتهای جزیره زیبای کیش از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شرکت هواپیمایی کیشایر در سال ۱۳۷۰ با دو فروند هواپیمای اجارهای فعالیت خود را آغاز کرد. در اواخر سال ۱۳۸۲ این شرکت، پس از تغییر مدیریت، اقدام به توسعه ناوگان هوایی خود کرد و پس از گذارندن دو مرحله مقدماتی، در گذار به مرحله سوم مجددا مدیریت خود را تغییر داد. مرحله سوم که در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و «دوره بازنگری و شکوفایی» نام گرفت، به دلیل افزایش نرخ ارز و برای جلوگیری از ضرر و زیانه ای احتمالی تعداد هواپیماهای اجارهای را کاهش داده و به جای آن ساعت پروازهای هواپیماهای موجود را افزایش داد.
در مرحله چهارم، کیشایر به منظور خروج از بحران سیاستهای جدیدی اخذ کرد؛ تا اینکه در مرحله پنجم مدیریت شرکت موفق شد تا استراتژی خود را به مرحله بلوغ برساند که علاوه بر موفقیت در توسعه ناوگان هوایی شرکت، هواپیماهای غربی جایگزین هواپیماهای شرقی شدند. در حال حاضر نیز کیش ایر دارای تمام ویژگیها و استانداردهای لازم بین المللی است که از جمله آنها میتوان به گواهینامه استاندارد ایمنی هوانوردی موسوم به IOSA اشاره کرد. همچنین، کیشایر یکی از اعضای یاتا (IATA) است.
ناوگان هوایی شرکت کیش ایر از دو فروند هواپیمای A321 (با ظرفیت ۱۷۰ نفر)، دو فروند هواپیمای A320 (با ظرفیت ۱۸۰ نفر)، سه فروند هواپیمای Fokker 100 (با ظرفیت ۱۰۹ تا ۱۲۲ نفر) و هفت فروند هواپیمای مکدانل داگلاس (با ظرفیت ۱۵۵ تا ۱۷۲ نفر) و در مجموع، از ۱۴ فروند هواپیما تشکیل شده است.
کلاسهای پروازی کیش ایر شامل دو کلاس پروازی اقتصادی و تجاری میشود و در مسیرهای تهران-کیش-تهران و تهران-مشهد-تهران کلاس تجاری (Business) نیز وجود دارد.
وزن مجاز کیف دستی برای حمل به داخل کابین حداکثر پنج کیلوگرم و حداکثر مجموع ابعاد آن ۱۱۵ سانتی متر (۴۰*۵۵*۲۰ سانتی متر) است.
جمهوری آذربایجان: فرودگاه بینالمللی حیدر علیاف باکو
عراق: فرودگاه بینالمللی بغداد
عمان: فرودگاه خصب
سوریه: فرودگاه بینالمللی دمشق
ترکیه: فرودگاه بینالمللی آتاترک استانبول
امارات متحده عربی:
۲۱ بهمن ۱۳۸۲ یک فروند فوکر-۵۰ متعلق به هواپیمایی کیش ایر در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند. پرواز ۷۱۷۰ در حالی که به باند ۱۲ فرودگاه شارجه نزدیک میشد، کنترلش را از دست داد و پس از یک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. فوکر ۵۰ کیش ایر از صفحه رادار محو میشود و دقایقی بعد خبر سقوط هواپیما به سرعت در خبرگزاریهای جهان میپیچد.
با برخورد دماغه هواپیما به زمین، کاپیتان حسینی، کمک خلبان پناهیان، مهمانداران کورش جباری و سرکار خانم اسماعیلی و دو خدمه دیگر هواپیما در دم کشته میشوند. از میان ۴۰ مسافر هواپیما، ۳۷ نفر جان باختهاند و فقط دو مسافر خارجی و «نوید خداوردیان» که هر سه در قسمت دم هواپیما نشسته بودند، زنده میمانند. تیم بررسی سانحه تشکیل شده و با ارسال جعبه سیاه هواپیما به یک کشور ثالث، کار بررسی دلیل این سانحه دلخراش آغاز میشود. نتایج بررسیهای اولیه نشان داد که هر دو ملخ در فاصله ۲٫۵ مایلی فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند.
مطالب مرتبط:
اگر شما نیز قصد خرید بلیط هواپیما از کیش ایر یا سایر شرکتهای هواپیمایی را دارید، میتوانید از طریق موتور جستجوی پرواز بهرام مهر، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشندههای معتبر تهیه کنید.